Międzynarodowy Festiwal Filmów Dla Dzieci i Młodzieży KINOLUB już w czerwcu w Pińczowie! Po raz kolejny Pińczów znalazł się w gronie miast, gdzie odbywać się będą pokazy festiwalowe filmów krótko, średnio i długometrażowych z całego niemal świata. Wszystkie projekcje będą bezpłatne a towarzyszyć im będą warsztaty, konkurs animacji poklatkowej oraz spotkania z twórcami filmów z Indii i Mongolii.
Festiwal potrwa od 5 do 9 czerwca a projekcje i wydarzenia towarzyszące skierowane są do widzów w wieku 4 – 18 lat. Program festiwalu, to projekcje filmów ułożonych w sekcje tematyczne, dostosowane do wieku widzów a sam udział w Festiwalu jest całkowicie bezpłatny. Od dziś w sekretariacie PSCK grupy zorganizowane mogą zapisywać się na poszczególne seanse. Szczegółowy program i opisy filmów dostępne są na stronie www.psck.pl.
KINOLUB powstał z myślą o edukacji filmowej dzieci i młodzieży. I właśnie eksponowanie tego aspektu w programie festiwalu, ale również w innych działaniach podejmowanych przez organizatora – Fundację IKS, czyni go wyjątkowym. Pokazywane jest kino artystycznie wartościowe, a zarazem mądre. W ten sposób organizatorzy tworzą optymalne warunki do aktywnego i świadomego uczestnictwa dzieci i młodzieży w życiu kulturalnym.
Opisy filmów:
MARZENIA DO SPEŁNIENIA 4+, 52 min.
Najmłodsi uwielbiają marzyć i są najbardziej zdeterminowani, by je spełnić. Czy im się uda? Chory chłopiec chce zobaczyć słońce w zimie („Wiosna jesienią”). Rogalobaki muszą odnaleźć nowy dom („Rogalobaki – pagórek”). Oskar chce ocalić złotą rybkę przed nieznośnymi kotami („Spacer rybki”). Rabuś musi uwolnić ukochaną przed groźnym szefem („Bezcenne”). Księżniczka zaprzyjaźnia się ze smokiem, którego jej bracia ruszają unicestwić („Polowanie na smoka”). Artur nienawidzi się ubierać („Zabawa w ubieranie”), a może to jego nie cierpią ubrania? Miriam pragnie latać, choć kurom nie jest to dane („Marzenie kury Miriam”). A sznaucer zmuszony jest do wizyty u fryzjera, mimo chęci zachowania brody („Zadbany”). Jak bohaterowie poradzą sobie w obliczu zagrożenia? Czy uda im się obronić marzenia?
DALEKO, ALE BLISKO 7+ 86 min.
Bohaterowie tego cyklu, choć pochodzą z różnych stron świata, są bardzo podobni. Santiago („Santiago, dziecko plaży”) nie słucha mamy i mimo nieumiejętności pływania, rusza w morze. Yoo-Yue marzy o głównej roli w przedstawieniu, a dziewczynka nie powinna odgrywać męskiej postaci króla ról („Lato z Małpim Królem”). Anni i jej braciszek niestrudzenie zmierzają kilka godzin do szkoły, by móc w niej wejść do świata internetu („Witajcie”). Gdy mama Bambiego zostawia go samego na parkingu, chłopiec szybko znajduje sobie koleżankę do zabawy („Pierwszy krok”). Znienawidzeni Ati i Emil trafiają na środek lodowej kry i by bezpiecznie trafić na ląd muszą nauczyć się współpracować ze sobą („Bango Vassil”). Dahiti, chcąc zaimponować koleżance z klasy, musi zdobyć pieniądze na jej urodzinowy prezent („Dług”). Mara zużywa całą dostępną wodę („Ziemia w moich rękach”), a Risto usiłuje odnaleźć się w zawiłych relacjach w rodzinie.
BUNTOWNICY I ANTYBOHATEROWIE 15+ 72 min.
Być nastolatkiem nie jest łatwo. Nakazy, zakazy, nadzór dorosłych… I cały świat przeciwko. To czas, kiedy młodzież buntuje się przed traktowaniem ich jak dzieci, a egzekwuje dorosłość. Lubiany przez wszystkich Arif („Arif”) to pogodny nastolatek z zespołem Downa dziarsko idący przez życie. Ana buntuje się przeciwko rodzinie, gdy nie może wybrać się na wymarzony festiwal („Z nieba”), a Patrick, gdy powinien być wzorowym starszym bratem („Przepraszam”). Dorsa i jej przyjaciółka nie chcą wyjawić dorosłym łączącej ich tajemnicy („Tylko jeden raz”). Z kolei Dan zakochuje się w keyboardzistce Abo, która pisze piękne piosenki, ale nie słyszy ich melodii („Pisząc dźwięki”). Choć bunt przejawia się często w nieoczywisty sposób, jego skutki bywają zabawne.
LOTKA (Chidiya), Indie, 9+2016, 110 min.
Shanu i Bua mieszkają z mamą na przedmieściach Bombaju. Choć nie jest im lekko – niedawno zmarł ich tata, który utrzymywał rodzinę, zawsze mogą liczyć na siebie. Codziennie rano, wraz z wujkiem Balim, jadą do pracy na plan filmowy, gdzie roznoszą kawę i napoje. Pewnego dnia, od znanego aktora, dostają lotkę do badmingtona. Teraz ich celem życia staje się zdobycie reszty sprzętu i rozegranie meczu. Czy marzenia uda się połączyć z pracą?Historia braci, choć osadzona w egzotycznych Indiach, dotyka uniwersalnych wartości i prawd. Mówi o tym, że choć życie bywa trudne, nie należy się poddawać i rezygnować z marzeń, gdyż te spełniają się czasem w zaskakujący sposób.
BIAŁY ZNAK(White Blessing), Mongolia, 2016,11 + 104 min.
Film opowiada historię zawodniczki judo, której pierwowzorem była Sumiyaa Dorjsürengiin – medalistka Igrzysk Olimpijskim w Rio de Janeiro, reprezentantka Mongolii. Jej droga po zwycięstwa na międzynarodowych zawodach rozpoczyna się w szkole podstawowej i wiedzie ją przez szereg wyrzeczeń, trudności i niełatwych decyzji. Może jednak liczyć na wsparcie rodziny, trenera i zawsze kibicujących jej przyjaciół.Pomimo swojej egzotyki film trzyma doskonałe tempo, pokazując życie sportowca w wielu wymiarach – zawodnika i młodej dziewczyny, dumnej z reprezentowania swojego kraju i wiernej własnym wartościom.
CHŁOPIEC NA MOŚCIE (To agóri sti géfyra), Cypr, 2016, 12 + 85 min.
Socrates i Marcos lubią ryzykowne zabawy. Mieszkają w małym miasteczku na Cyprze, gdzie spędzają wakacje, eksperymentując z materiałami wybuchowymi. Konstrukcji petard uczy ich stary rewolucjonista, dawny przyjaciel dziadka Socratesa. Kiedy jedna z nich wybucha w trakcie festynu, chłopcy muszą stawić czoła konsewencjom. Znajdują się nagle w centrum policyjnego dochodzenia. Skomplikuje to dodatkowo ich trudne i zagmatwane relacje rodzinne.Film Petrosa Charalambousa trzyma w napięciu. Jest pełen zwrotów akcji i nieoczywistych pytań o odpowiedzialność, zaufanie i o poświęcenie w imię dobra najbliższych.
BOISKO
(Korobka), Rosja, 2016, 15 +99 min.
Wygrana drużyna zdobędzie boisko i będzie rządzić podwórkiem. Stawką nie jest już tylko miejsce, ale honor i władza. W czyje ręce trafi boisko? Boisko to film o przyjaźni i marzeniach w zderzeniu z uprzedzeniami i stereotypami. Nie pozostawia widza biernym. Zmusza do myślenia i – podobnie jak bohaterom – każe opowiedzieć się po którejś ze stron sporu.